Proponuję Państwu test na podsumowanie wiadomości dotyczących sytuacji ziem polskich i Polski w polityce międzynarodowej i konfliktach zbrojnych w XIX i XX wieku.Jest on przeznaczony dla uczniów klas trzecich liceum ogólnokształcącego o rozszerzonym programie z historii. Test został skonstruowany w oparciu o materiał zawarty w podręczniku wydawnictwa WSIP: Człowiek i historia, część czwarta.
Test- człowiek i wojna w XIX i XX- Polska w polityce międzynarodowej i konfliktach zbrojnych Grupa A Uwaga!!! Proszę uważnie czytać wszystkie polecenia. Odpowiedzi trzeba zapisać czytelnie w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu. Proszę pisać tylko w kolorze niebieskim lub czarnym; nie pisać ołówkiem. Nie wolno używać korektora (odpowiedź w ten sposób poprawiona nie będzie uznana. Błędne zapisy trzeba wyraźnie przekreślić i obok wpisać prawidłową odpowiedź.
- Wyjaśnij pojęcia: (0-3)
- orientacja prorosyjska - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- linia Curzona- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Fall Weiss - . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Określ, które z poniższych zdań jest prawdziwe, a które fałszywe. Zaznacz odpowiednią literą P lub F (w przypadku zdania fałszywego nie musisz podawać prawidłowej odpowiedzi). (0-4)
- Władysław Sikorki zginął w katastrofie lotniczej w 1942.
- Ponieważ Komitet Narodowy Polski popierał podczas wojny państwa Ententy, utworzone przezeń oddziały zbrojne powstały we Francji.
- Powstanie styczniowe obejmowało swym zasięgiem terytoria Królestwa Polskiego, Litwy i Ukrainy.
- Po zjednoczeniu Niemiec granica na Odrze i Nysie została potwierdzona traktatem w 1990r.
- Wśród wymienionych wydarzeń wskaż to, które chronologicznie jest pierwsze i to, które jest ostatnie. Obok wydarzenia pierwszego wpisz literę A, obok ostatniego literę B. (0-2)
- utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej
- wydanie dekretu uwłaszczeniowego
- podpisanie paktu o nieagresji z Niemcami
- podpisanie traktatu ryskiego wydarzenie pierwsze - . . . . . . . . . . . . . . . . wydarzenie ostatnie - . . . . . . . . . . . . . ..
- Uporządkuj chronologicznie podane niżej wydarzenia od najwcześniejszego (Uwaga!!! Nie musisz podawać dat tych wydarzeń). Odpowiedzi wpisz w wykropkowane miejsca. (0-1)
- podpisanie układu Sikorki- Majski
- wybuch powstania listopadowego
- pierwsze powstanie śląskie
- wojna krymska
- Wyjaśnij skróty: (0-2)
- ZWC- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- PKWN- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Przeczytaj uważnie fragment tekstu źródłowego. Następnie udziel odpowiedzi na podane niżej pytania.
Wspólne oświadczenie rządów ZSRR i Niemiec w sprawie działań wojsk obu państw. Celem uniknięcia wszelkiego rodzaju nieuzasadnionych pogłosek dotyczących odnośnych celów sił niemieckich i sowieckich, które działają w Polsce, Rząd Rzeszy Niemieckiej i Rząd ZSRR oświadczają, że działania tych sił nie mają żadnych celów, które byłyby sprzeczne z interesami Niemiec i Związku Sowieckiego lub z duchem czy literą paktu o nieagresji, zawartego pomiędzy Niemcami i ZSRR. Przeciwnie, celem tych sił jest przywrócenie pokoju i ładu w Polsce, zniszczonych na skutek załamania się państwa polskiego oraz dopomożenie ludności polskiej do odbudowania warunków swego istnienia politycznego.
- Podaj, w którym roku i w jakich okolicznościach wydane zostało oświadczenie. (0-2) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Przytocz argumenty, jakimi uzasadniono w oświadczeniu obecność armii niemieckiej i radzieckiej w Polsce, a następnie oceń prawdziwość argumentacji. Swoje zdanie uzasadnij. (0-4) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Wymień czynniki, które wpłynęły na ukształtowanie się granicy wschodniej państwa polskiego po I wojnie św. (0-2)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Przeczytaj uważnie fragmenty tekstów źródłowych. Podaj o jakich wydarzeniach (układach) mówią cytowane źródła. Podaj ich datę roczną. Odpowiedź wpisz w wykropkowane miejsca. (0-4)
- (. ) i w tym czasie, kiedy dywizjon Lubowidzkiego kłuł swym bagnetem zgraję najemniczą, to Zajączkowski zatrudniał się, z toporem w ręku, wyłamywaniem drzwi Arsenału, by co żywiej rozdawać broń prawym synom wolności. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- ,,Winno być utworzone Państwo Polskie, obejmujące terytoria zamieszkałe przez ludność niewątpliwie polską; będzie mu zapewniony wolny dostęp do morza, jego niezawisłość polityczna i gospodarcza, jego całość terytorialna winny być zagwarantowane przez umowy międzynarodowe.” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Podkreśl nazwiska osób, których działalność była związana z powstaniem styczniowym. (0-1)
- Zygmunt Sierakowski
- Ignacy Prądzyński
- Aleksander II
- Romuald Traugutt
- Iwan Dybicz
- Przeczytaj uważnie fragment tekstu źródłowego- fragment pamiętnika Marii Lubomirskiej. Następnie udziel odpowiedzi na podane niżej pytania.
13 listopada 1916 Oto wychodzi dziś rozporządzenie oficjalne o utworzeniu Rady Stanu (. ) w Królestwie Polskim. Na Beselera przechodzą atrybuty regenta, wypływające z załączonej ustawy (. ). Atrybuty są śmiesznie małe i nie do przyjęcia. Najważniejsza sprawa, szkolnictwa, jest spod kompetencji wyłączona. (. ) Trudno o kubeł zimniejszej wody na ugaszenie germanofilskich zapałów. Czy Niemcy popadli w głupotę ludzi potępionych, czy też Nas mają za skończonych durniów?
- Określ rodzaj źródła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (0-2)
- Podkreśl zdania bądź fragmenty zdań, które zawierają opinie M. Lubomirskiej o wydarzeniach z okresu I wojny św. (0-2)
- Zaznacz prawidłową odpowiedź: (0-4)
I) Akt 5 listopada zapowiadał:
- odtworzenie niepodległego państwa polskiego w granicach sprzed I rozbioru
- rozszerzenie autonomii galicyjskiej wg koncepcji trialistycznej
- utworzenie samodzielnego państwa polskiego sprzymierzonego z państwami centralnymi, z dziedziczną monarchią, w nieokreślonych bliżej granicach
II) Podczas wojny obronnej 1939 rząd polski opuścił Warszawę dnia:
- 17 września
- 1października
- 5września
III) Akcja ,,Burza” zorganizowana przez polskie podziemie w roku 1944 miała na celu:
- dywersję i sabotaż na tyłach armii niemieckiej, zmierzające do przejęcia władzy przed wkroczeniem Rosjan
- walkę z komunistycznym podziemiem związanym z PPR
- atak na obozy koncentracyjne na terenie GG przed ich likwidacją podczas niemieckiej ewakuacji
IV) W wyniku plebiscytu Warmię i Mazury:
- przyłączono do Polski
- w części przyłączono do Polski
- nie przyłączono do Polski
- Uzupełnij luki: (0-5)
- Od 1932r. funkcję ministra spraw zagranicznych w Polsce pełnił . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- W marcu 1943r. polscy komuniści utworzyli w Moskwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ., który miał być zapleczem politycznym nowych polskich oddziałów wojskowych w pełni uzależnionych od ZSRR.
- Polskie oddziały pod dowództwem . . . . . . . . . . . . . . . . . w 1920r. zajęły Wilno wraz z Wileńszczyzną gzie proklamowano państwo, tzw. . . . . . . . . . . . . . . . . . . Na początku 1922r. została ona przyłączona do Polski.
- W czerwcu 1917r. Francja wyraziła zgodę na utworzenie Armii Polskiej u boku swych wojsk. Nadzór polityczny nad nią miał sprawować, kierowany przez R. Dmowskiego, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Przeanalizuj mapę ukazującą Europę podczas II wojny światowej , a następnie wypisz 6 nazw miejscowości, w których rejonie walczyły polskie oddziały. (0-2)
a- . . . . . . . . . . . . . b- . . . . . . . . . . . . . c- . . . . . . . . . . . . . d- . . . . . . . . . . . . . e- . . . . . . . . . . . . f- . . . . . . . . . . . . .
- Wybierz jeden z możliwych momentów historycznych powstania tego plakatu. Podkreśl wybraną odpowiedź i uzasadnij swój wybór. (0-3)
- plebiscyt na Warmii i Mazurach
- powstanie śląskie
- wojna polsko- niemiecka w 1939
- powstanie warszawskie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Model odpowiedzi- człowiek i wojna w XIX i XX- Polska w polityce międzynarodowej i konfliktach zbrojnych Grupa A
- orientacja prorosyjska- orientacja powstała w przededniu wybuchu I wojny św. zakładająca, że do zjednoczenia ziem polskich może doprowadzić tylko Rosja, która przyzna im potem autonomię; głównym jej reprezentantem był R. Dmowski
linia Curzona-linia przebiegu granicy polsko- radzieckiej na Bugu, zaproponowana przez Curzona – brytyjskiego ministra spraw zagranicznych w 1919 Fall Weiss - nazwa określająca plan ataku wojsk Hitlera na Polskę w 1939
- a- F b- P c- P d- P
-
- utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej- 1945
- wydanie dekretu uwłaszczeniowego- 1864
- podpisanie paktu o nieagresji z Niemcami- 1934
- podpisanie traktatu ryskiego- 1921 wydarzenie pierwsze-
- wydanie dekretu uwłaszczeniowego- 1864 wydarzenie ostatnie-
- utworzenie Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej- 1945
-
- podpisanie układu Sikorki- Majski- 1941
- wybuch powstania listopadowego- 1830
- pierwsze postanie śląskie- 1919
- wojna krymska- 1853-56
b d c a
- ZWC- Związek Walki Czynnej
PKWN- Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego
- a- 1939, po napaści hitlerowskiej i radzieckiej na Polskę
b- rozpad państwa polskiego i chęć dopomożenia Polakom w odbudowie państwowości; przyczyny podane w oświadczeniu są fałszywe; zarówno Rosjanie, jak i Niemcy wkroczyli do Polski w celach zaborczych, dowodem na sprawne funkcjonowanie Polski był opór, jaki stawiała armia polska obydwu najeźdźcom, a następnie odbudowa struktur władzy i wojska polskiego na wychodźstwie we Francji . Również zachowanie okupantów w Polsce świadczy przeciwko prawdziwości argumentów z oświadczenia, oba państwa okupacyjne prześladowały Polaków i robiły wszystko, aby Polska nie została odbudowana
- czynniki, które wpłynęły na ukształtowanie się granicy wschodniej państwa polskiego po I wojnie św.: postanowienia traktatu ryskiego, bunt Żeligowskiego
- a- powstanie listopadowe; 29 listopad 1830
b- orędzie Wilsona (14 punktów Wilsona; 1918 r.
-
- Zygmunt Sierakowski
- Aleksander II
- Romuald Traugutt
- a- źródło historyczne, pisane, opisowe, pamiętnik
b- Atrybuty są śmiesznie małe i nie do przyjęcia; Trudno o kubeł zimniejszej wody na ugaszenie germanofilskich zapałów. Czy Niemcy popadli w głupotę ludzi potępionych, czy też Nas mają za skończonych durniów?
- I-
- utworzenie samodzielnego państwa polskiego sprzymierzonego z państwami centralnymi, z dziedziczną monarchią, w nieokreślonych bliżej granicach
II-
- 17 września
III-
- dywersję i sabotaż na tyłach armii niemieckiej, zmierzające do przejęcia władzy przed wkroczeniem Rosjan.
IV-
- nie przyłączono do Polski
- a- Józef Beck
b- Związek Patriotów Polskich c- Lucjan Żeligowski; Litwa Środkowa d- Komitet Narodowy Polski
- miejscowości, w rejonie których walczyły polskie oddziały w czasie II wojny światowej: Narwik, Breda, Wilhelmshafen, Lenino, Ankona, Bolonia, Falaise, Arnhem, Monte Ciasno, Berlin, Warszawa
-
- powstanie warszawskie uzasadnienie- treść plakatu nawiązuje do II wojny św.; treść napisu wskazuje na chęć zemsty (odwet) za tysiące ofiar (w domyśle represji hitlerowskich)
KATARZYNA LISZNIAŃSKA |